Z-sukupolvi asettaa uusia vaatimuksia kaupan digitaaliselle infrastruktuurille

Maailma on aina ollut verkossa niille, jotka ovat syntyneet vuosina 1995-2010. Esimerkiksi ympäristö ja tasa-arvo ovat Z-sukupolvelle itsestäänselvyyksiä. Tällaiset arvokysymykset kannattaa sisällyttää strategioihin, jotta voi tavoittaa sukupolven, joka on lapsuudesta asti hallinnut tietoa useiden eri kanavien kautta. Oman kulutuksensa lisäksi he vaikuttavat valinnoillaan myös vanhempiinsa. Tämä tekee heistä houkuttelevan kohderyhmän yrityksille niin tulevaisuudessa kuin nytkin.

Näyttöjen edessä varttuneen sukupolven odotusten täyttäminen voi olla monelle vähittäiskaupan toimijalle haaste. Verkossa kaikki on käytettävissä ympäri vuorokauden ja se tuo uusia vaatimuksia myös fyysisille myymälöille. Kun 20-vuotias saapuu kauppaan ja katselee kenkäparia, hänelle ei vain voi todeta, että kokoa ei ole.

Z-sukupolven tavoittamiseksi meidän pitää vastata heidän odotuksiinsa siitä, että kaikki on saatavilla aina ja joka puolella. Saumattoman kokemuksen tarjoaminen fyysisten ja digitaalisten kanavien välillä on yrityksille jatkossa elintärkeää selviytymisen kannalta.

Fyysisen myymälän uusi rooli

Fyysinen myymälä ei tule katoamaan — ainakaan, jos tutkimuksia on uskominen. Amerikkalaisen Epsilonin tekemän tutkimuksen mukaan Z-sukupolvi suosii fyysistä kauppaa, toisin kuin milleniaalit, jotka haluavat tehdä ostoksensa verkossa. Z-sukupolvi arvostaa sosiaalista vuorovaikutusta ja haluaa tunnustella ostoksia. Tulevaisuuden myymälät eivät kuitenkaan ole samanlaisia kuin miltä ne näyttävät tänään. Teknisen infrastruktuurin on perusteellisesti muututtava, jotta kauppa pystyisi vastaamaan digitalisaation aiheuttamiin muutoksiin ja Z-sukupolven odotuksiin.

Oikea tarjous oikeaan aikaan

Yrityksillä on useita tapoja luoda saumaton kokemus fyysisen ja verkkokaupan välillä. Wifi-verkon laajentaminen beaconeiden avulla on niistä yksi esimerkki. Se on pieni laatikko, joka on asennettu esimerkiksi kaupan sisäänkäynnin viereen. Sillä on erittäin pitkä akun käyttöaika – aina muutamasta kuukaudesta viiteen vuoteen käyttöalueesta riippuen. Beaconit mahdollistavat esimerkiksi tarjousten lähettämisen suoraan asiakkaan puhelimeen Bluetooth-tekniikan välityksellä, kun hän lähestyy sisäänkäyntiä. On myös mahdollista asentaa beaconit tavaroiden viereen niin, että kun asiakas tulee tuotteen luokse, hän saa tietoa hinnasta ja tarjouksista sekä siitä, mitkä koot ovat käytettävissä. Beaconit mahdollistavat myös mahdollisuuden tarjota esimerkiksi opastusta tavaroiden sijainnista ja ostohistoriaan perustuvia räätälöityjä tarjouksia.

Keskity kokemukseen

Jotta kaupat voivat tarjota kuluttajalle oikeaa tietoa reaaliajassa, tarvitaan sopiva tekninen ratkaisu varastoarvojen seuraamiseen. GlobalConnect yhdistää tällä hetkellä kaikki Stadium-myymälät ja varastot toisiinsa RFID-tekniikalla. RFID (Radio Frequency Identification) on tekniikka, jonka avulla lähes kaikki tuotteet voidaan tunnistaa langattomasti radioaaltojen kautta. Järjestelmä tietää jatkuvasti, mitkä koot ovat käytettävissä ja mitkä ovat loppumassa. Ennen kaikkea se nopeuttaa tuotteiden löytämistä käsiskannerien avulla. Ratkaisu vapauttaa arvokasta aikaa myyjille, joiden ei tarvitse etsiä tavaroita tai huolehtia logistiikasta, vaan he voivat sen sijaan omistautua Z-sukupolven arvostamaan sosiaaliseen vuorovaikutukseen.

Eli eikö kokoa löydy kaupasta? Ei huolta, tuotteen tilaaminen sujuu muutaman näppäimen painalluksella. Asiakas saa sen kotiin toimitettuna päivän tai kahden sisällä. Tällä tavalla täytetään Z-sukupolven odotukset ja vaatimukset.

Digitaalinen infrastruktuuri on ratkaisevassa asemassa menestyksen kannalta. Jälleenmyyjät tarvitsevat oikean ja joustavan kumppanin, joka pystyy vastaamaan yhdessä kaupan kanssa asiakkaiden tarpeisiin sekä rakentamaan niitä tukevaa digitaalista infrastruktuuria.

GlobalConnect auttaa Pohjoismaiden suurimpia ketjuja digitaalisen infrastruktuurin rakentamisessa. Haluatko tietää enemmän? Ole yhteydessä meihin.